The story

In 2004 en 2005 heeft Merel namens het Johan Cruyff Foundation en de Ndlovu Care Group als projectmanager een groot bouwproject aangestuurd in het township Elandsdoorn, Zuid Afrika. In die periode ontmoette ze veel mensen in de townships die wel de wil en de competenties hadden maar niet de mogelijkheden om een eigen onderneming te starten. Daardoor waren zij niet in staat een financiële toekomst te creëren voor zichzelf en hun gezin. Na afronding van het bouwproject is Merel  meerdere malen afgereisd naar Zuid Afrika om diezelfde mensen te ontmoeten”.

Ik liet een grote partij kleine gekleurde gadgets van kraaltjes in opdracht vervaardigen door de Shukushukuma Beaders. Prachtig om te zien hoe stimulerend het arbeidsproces werkte voor hen en hun hele omgeving!

EN ZO ONTSTOND TOWNSHIPSMILE…

De eerste jaren ging ze bij de winkels langs met een presentatiebak vol met producten. Met haar enthousiasme en overtuiging wist ze de producten te verkopen aan de winkeliers. Maar na verloop van tijd merkte ze dat het verhaal achter het product miste bij aankoop in de winkel. De beleving welke reis het product had gemaakt wilde ze graag meegeven. En dus ontwierp ze samen met een vormgeefster de huisstijl en een mooi label dat het hele verhaal vertelde. Dit gaf het product meer body, bood een gezicht voor de maker en gaf ruimte voor het verhaal”.

‘Share the gift, share the future’ staat er in ons logo. De producten met ons eigen label worden voornamelijk per twee verkocht. Op het label staat geschreven ‘Deel dit geschenk met een dierbaar persoon’. Door te delen laat je niet alleen je vriendschap zien, maar deel je ook het verhaal van Townshipsmile en geef je andere mensen de kans om kennis te maken met onze bijzondere producten. Door goede verkoop in Nederland kunnen we meer inkopen bij de makers in de townships en verzekeren we hen van een betere toekomst.

In maart 2012 stond Townshipsmile voor het eerst op de Voorjaarsbeurs voor retailers te Utrecht. Met een eenvoudige tafel maar met mooie producten inclusief bijzonder label én een enthousiast verhaal maakten winkeliers kennis met de producten van Townshipsmile. Vanaf dat moment is de bal gaan rollen en meldden zich in 3 dagen meer dan 30 winkeliers die de producten wilden inkopen! Voor Merel een teken dat Townshipsmile levensvatbaar was.

Inmiddels is het klantenbestand ruim uitgebreid, hebben we een eigen webshop en is het assortiment verbreed met trendy producten met een goed verhaal uit bijzondere ateliers in Zuid-Afrika. Ieder jaar bezoekt Merel enkele ateliers of de dames die vanuit huis werken in de townships  en ziet ze met eigen ogen dat Townshipsmile een verschil maakt voor vele mensen in Afrika die de wil hebben om te werken en een goede toekomst willen voor hun gezin.